Gallup Forum

Kirjaudu sisään

TNS Gallup toteutti jälleen tutkimuksen suomalaisten yritysten maineesta ja vastuullisuudesta. Syys-lokakuussa toteutettuun kyselyyn vastasi 9 800 Gallup Forumin jäsentä. Tutkimuksessa analysoitiin 59 yritystä kuudelta toimialalta: kauppa, pankki ja vakuutus, palvelut, energia, elintarvike, ICT ja muu teollisuus.

Tutkimusaineiston perusteella yrityksen vastuullisuuskuvan ja maineen välillä on selkeä yhteys. Mikäli yrityksen vastuullisuuskuva on saanut kolauksen jossakin asiassa, on se usein vaikuttanut yrityksen kokonaismaineen laskuun. Vastaavasti positiivinen julkisuus taloudellisen, sosiaalisen tai ympäristövastuullisuuden osa-alueella tai nuhteeton toiminta myrskyisällä alalla on parantanut yrityksen mainetta.

Top 10 yritystä maineen osalta (ja jaetut sijat)
1. Kone
2. Rovio
3. Fazer-konserni
4. Fiskars ja Konecranes
5. Paulig
6. Alko ja Veikkaus
7. Wärtsilä
8. Valio ja Stockmann
9. Snellman ja Raha-automaattiyhdistys (RAY)
10. Altia ja Helsingin Energia

Vastuullisuuskuvaansa menestyksekkäästi edistäneet yritykset (kriteereissä painotettu tulosten positiivista kehitystä, mutta otettu huomioon myös vastuullisuuden sekä maineen taso):

1. Sinebrychoff

2. S-Pankki

3. Helsingin Energia

Suomalaiset mieltävät vastuullisuuden aiempaa monipuolisemmin, sillä ympäristöasioiden lisäksi se yhdistetään myös henkilöstöstä huolehtimiseen ja verotuksellisiin teemoihin.

Oletko samaa mieltä suomalaisten kanssa? Ansaitsisiko joku muu yritys paikan top 10-listalta? Mitä vastuullisuus merkitsee sinulle?

1 kommentti

  1. Aila Vilppula · 20.12.2013 at 02:08 · Vastaa

    Ehdotan top 10 -listalle Ruohonjuuri -kauppaa.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *