Gallup Forum

Kirjaudu sisään

Tavaroiden ja palveluiden verkkokauppa kasvoi Suomessa viime vuonna lähes 9 prosenttia, selviää tuoreesta Verkkokauppatilastosta. Kolmessa vuodessa verkkokauppa onkin kasvanut liki viidenneksen. TNS Gallupin, Kaupan liiton ja Asiakkuusmarkkinointiliiton Verkkokauppatilaston mukaan suomalaiskuluttajat ostivat verkosta tavaroita ja palveluita viime vuonna yhteensä 10,5 miljardilla eurolla. Eurooppalaisen vertailun mukaan suomalainen verkkokauppa-asiakas kulutti vuonna 2012 verkko-ostoksiin keskimäärin yli 1 900 euroa.

Joidenkin tuoteryhmien kasvu verkossa on viimeisen kolmen vuoden aikana ollut erityisen nopeaa. Esimerkiksi rautakauppa on kasvanut verkossa 90 prosenttia, mikä johtuu pitkälti siitä, että verkkoon on tullut kotimaista tarjontaa. Elintarvikkeiden kasvuvauhtia taas ovat vauhdittaneet etenkin verkon kautta tehdyt alkoholitilaukset.

Kenkien verkko-ostot ovat lisääntyneet kolmessa vuodessa 60 prosenttia ja lemmikki- ja eläintarvikkeiden 90 prosenttia. Myös rahapelien pelaaminen on viime vuosien aikana siirtynyt entistä enemmän verkkoon: kasvu kolmessa vuodessa on ollut lähes 40 prosenttia.

Suurimpia kasvulukuja viime vuonna nähtiin muun muassa alkoholin, lääkkeiden ja maksu-tv-palveluiden verkko-ostoissa, joissa myös tarjonta on kasvanut. Myös tietokone- ja konsolipelien ostokset kasvoivat reippaasti, yli 60 prosenttia ja elokuvien latauksetkin lähes 40 prosenttia.

Mitä sinä olet ostanut verkkokaupasta?

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *