Gallup Forum

Kirjaudu sisään

Viimeisissä asenne- ja arvotutkimuksissa on näkynyt ”Minä-minän” vahva esiinmarssi. ”Minä-minään” liittyy halu rakentaa ”minälle” paras mahdollinen elämä. Tämä heijastuu kasvavana elämysten janona ja mukavuudenhaluna. Se näkyy haluna tavoitella hyvää oloa ja terveyttä. Ja se näkyy kotimaterialismina ja lupana kuluttamiseen. Etenkin muodista tuli aiempaa sallitumpi tapa tuoda ”minä” esille.

Suomalaiset siis hakevat yhä enemmän mahdollisuuksia toteuttaa itseään niin kotona kuin vapaa-ajalla. Myös kuluttamisessa elämyksellisyys hakee muotojaan, ja tämä koskee erityisesti verkkokauppaa. Vaikka verkkokauppa kasvaa, nettiostamista ei koeta vielä elämyksellisenä.

Nettikaupoilla on tehtävää kuluttajien tavoittamisessa ja hurmaamisessa, sillä suomalaisille ei juurikaan tule mieleen verkkokauppoja, jotka olisivat heille erityisen mieluisia. Vastaajiemme mukaan kauppakeskuksessa käynti on ihan yhtä elämyksellistä kuin verkossa ostaminen. Muun muassa perheellisillä on kuitenkin korostunut halu ostaa verkosta.

Kauppakeskus vai nettikauppa – kummassa sinä mieluummin asioit?

Lähteet: TNS Monitor & ASML:n, Kaupan liiton ja TNS Gallupin yhteistyönä touteutettava Verkkokauppatilasto

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *