Gallup Forum

Kirjaudu sisään

Yleinen taloudellinen tilanne heijastui voimakkaasti mainonnan investointeihin. Mediamainontaan käytettiin Suomessa vuonna 2013 yhteensä 1206,2 miljoonaa euroa, mikä on 8,1 % vähemmän kuin edellisenä vuonna. Vuoden 2013 ensimmäisen neljänneksen aikana mainonta laski rajusti, peräti reilut 13 %, ja kehitys jatkui laskusuuntaisena koko vuoden.

Mainontaan käytetty euromäärä laski vuonna 2013 lähes kaikissa mediaryhmissä. Kasvua oli vain verkossa (6,8 %) ja elokuvissa (33,3 %). Luvut heijastavat taloudellisen tilanteen lisäksi markkinointiviestinnän murrosta: mainonta siirtyy printistä verkkoon ja sähköisen mainonnan osuus kasvaa lähestyen painettua mediaa. Verkkomainonnan kasvun myötä sähköisten medioiden (verkko-, televisio- ja radiomainonta) osuus mainoskakusta kasvoi noin 47 prosenttiin.

Mitä sinä ajattelet mainonnasta? Minkä kanavan mainonta on sinulle mieluisinta? Estätkö mainokset esimerkiksi internetissä tai onko postilaatikossasi ”Ei mainoksia” -pyyntö? Millainen mainonta ärsyttää sinua? Mikä on suosikkimainoksesi tällä hetkellä?

Tiedot perustuvat Mainonnan Neuvottelukunnan TNS Gallup Oy:ltä tilaamaan tutkimukseen.

2 Comments

  1. maire vierula · 11.05.2014 at 15:35 · Vastaa

    ei tule mieleen

  2. Leena Voutilainen · 21.05.2014 at 09:50 · Vastaa

    Olen estänyt netissä mainonnan. Myös postilaatikossa on ’Ei mainoksia’-tarra.’
    Nyt olen onnistunut Ruutu.netin mainoksetkin estämään, joten ei nekään enää ärsytä. Siellä (Ruutu.fi:ssä) mainoksia alkoikin olla jo ihan liikaa, välillä ohjelman päälläkin eikä vain katkoja.

    Kaupallisilla kanavilla voi olla mainoksia, mutta eikö niitä voisi keskittää ohjelmien väleihin ja netissä myös selausikkunoihin. Ohjelmat rauhaan! Pilaavat ohjelman.

    Hyviä, humoristisia ja oivaltavia mainoksiakin on olemassa, en sitä toki kiellä. Rajansa kaikella.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *