Gallup Forum

Kirjaudu sisään

Mainonta voi olla hyvin huomattua, pidettyä ja ostoaikeita herättävää, mutta yllättävän usein kuluttajalle jää epäselväksi mitä tuotemerkkiä mainoksessa mainostettiin.

Mainonnan tutkimuksessa mitataan oikean brändin muistamista, ja brändin muistamisesta puhutaan sen kotiutumisena. Oikean brändin muistamista tutkitaan näyttämällä vastaajille mainos kaikki tuotemerkit peitettyinä. Vastaajia, jotka muistavat nähneensä mainoksen, pyydetään kertomaan mainoksessa esiintynyt tuotemerkki.

Keskimäärin noin puolet vastaajista muistaa mainontaa nähtyään mistä brändistä oli kyse. Vaihteluväli on kuitenkin suuri – joidenkin mainosten kohdalla vain yksi kymmenestä tietää mitä mainostetaan, joidenkin mainosten osalta yhdeksän kymmenestä. Parhaiten oikea brändi muistetaan, kun alan toimijoiden määrä ei ole laajin mahdollinen ja kun mainonnassa on mukana tunnistettavia elementtejä, esimerkiksi hyvin tunnistettava värimaailma tai mainostajaan leimautuva musiikki.

Minkä brändin mainonta on painunut erityisesti sinun mieleesi?

Lähde: TNS Mainonnan Atlas

1 kommentti

  1. Seppo Hovila · 15.05.2014 at 08:06 · Vastaa

    Skodan mainokset jääkiekon MM-kisoissa ovat olleet sen verran selkeät, että jääkiekon MM-kisoista tulee mielikuva suuresta Skoda-logosta keskiympyrässä, valaistuista Octavioista katsomon nurkissa ja tuomareiden Skoda-mainoksista.

    (En ole koskaan omistanut Skodaa. En edes ajanut, mutta voisin harkita.)

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *