Gallup Forum

Kirjaudu sisään

Päivittäistavarakauppa on vahvistunut verkossa viimeisten vuosien aikana sekä ostamiseen että tiedonhakuun liittyen. Elintarvikkeiden ja muiden päivittäistuotteiden verkko-ostaminen on kuitenkin edelleen pientä ja suurelle yleisölle ilmiönä vielä varsin tuntematon asia. Suuri kasvuprosentti ennakoi kuitenkin kuluttajien aktivoitumista päivittäistuotteiden verkkopalvelujen käytössä.

Suomessa päivittäistuotteiden verkkokauppa saa osakseen melko paljon torjuntaa ja epäilyksiä. Erityisesti verkosta ostoskoriin päätyvien tuotteiden laatu ja parasta ennen -päivämäärät huolestuttavat kuluttajia. Epäluottamus on kuitenkin vähentynyt eli luottamus verkkokaupan toimittamien tuotteiden tuoreuteen on lisääntynyt selvästi vuoden 2012 tasosta.

Toinen keskeinen tekijä päivittäistuotteiden verkkokaupan onnistumiselle on tuotteiden toimitus, sen kustannus ja sujuvuus. Vaikka kuluttajat näkevät kotiintoimituksen tärkeänä osana päivittäistuotteiden verkkokauppaa, niin ostoskorin kokoamiselle ja verkkopalvelulle nähdään jo kasvavaa arvoa.

Minkään alan verkkokauppa ei voi tuudittautua siihen, että pelkän ostopainikkeen tarjoaminen riittää, vaan verkkopalvelun tulee ensisijaisesti auttaa ja palvella kuluttajaa. Päivittäistavaroiden kohdalla tämä on erityisen tärkeää.

Oletko sinä tehnyt päivittäisiä ruokaostoksia verkossa? Olitko palveluun tyytyväinen?

Lähde: TNS Gallup, Päivittäistavarakaupan digitalisoituminen 2014 -tutkimus

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *