Gallup Forum

Kirjaudu sisään

Mobiilisuus vie tutkimuksen lähelle kuluttajan arkea. Tutkimukseen vastaamisen helppous korostuu, kun siihen voi osallistua ajasta ja paikasta riippumatta.

Kun internet alkoi yleistyä, ihmiset istuivat tietokoneen ääreen ja menivät nettiin. Nyt olemme koko ajan verkossa missä tahansa liikummekin, ja käytämme sitä kaikkeen tekemiseen: sosiaalinen media valtaa alaa perinteisiltä sähköposteilta, uutiset luetaan mobiililaitteista ja erilaisten sisältöjen käyttö tapahtuu nettisivujen sijaan sovellusten avulla.

Markkinatutkimus muuttuu samassa tahdissa kuluttajien käyttäytymisen kanssa, ja mobiililaitteilla tehtävien tutkimusten määrä kasvaa, kertoo TNS Gallupin yksikönjohtaja Joni Vallenius. – Mobiilitutkimus antaa lisää mahdollisuuksia löytää hetkiä, jolloin osallistujalla on aikaa osallistua tutkimukseen. Vastaaminen helpottuu, kun sen voi tehdä milloin ja missä tahansa. Monet käyttävät älypuhelinta tai tablettia esimerkiksi odotteluajan tai työmatkan viihdykkeenä. Yhtä hyvin silloin voi vaikka osallistua tutkimukseen.

Nykyisin on yhä enemmän kuluttajia, jotka käyttävät nettiä ainoastaan mobiililaitteella. Monissa tutkimuksissa, joissa tarvitaan väestöä edustava otos, on jatkossa pakko käyttää mobiilia kattavan
otoksen turvaamiseksi. Tämä korostuu erityisesti tärkeän nuorisokohderyhmän kohdalla, mutta myös vanhemmassa sukupolvessa on paljon älypuhelinten ja tablettien käyttäjiä, jotka eivät edes omista tietokonetta. – Ihmiset on tavoitettava siellä, missä he ovat ja mistä heidät saa kiinni, toteaa Vallenius.

Nopea vastaaminen parantaa laatua

Mobiilitutkimus sopii erittäin hyvin tilanteisiin, joissa on etua vastausnopeudesta tai helppokäyttöisestä, vaivattomasta teknologiasta. Tyypillisiä tutkimusalueita voivat olla esimerkiksi kulutustapahtumat, tuotekäyttö, ostopäätökset, asiakaskokemus tai tuotetestaus. – Kun vastaaminen tapahtuu välittömästi, tutkittava asia on paremmin mielessä. Tulos on laadukkaampi, jos arvio tehdään mahdollisimman lähellä tutkittavaa tilannetta. Myös osallistumisprosentti yleensä paranee, Joni Vallenius sanoo.

Mobiilitutkimus tarjoaa myös uusia teknologioita kuluttajien käyttäytymisen selvittämiseksi. Ne voivat perustua videointiin, kuvien ottamiseen, sijainnin paikantamiseen tai vaikkapa lämpötilaan. Esimerkiksi messuvieraan puhelimeen voidaan lähettää mielipidekysely jo silloin, kun hän on vielä paikan päällä. Vastaukset saadaan saman tien, ja niihin voidaan tarvittaessa reagoida vielä tapahtuman aikana.

Uudenlainen ajattelu korostuu

Mobiilitutkimukselta edellytetään uudenlaista ajattelua, aina tutkimuslomakkeen pituudesta ja kysymysasettelusta lähtien. – On tärkeää, että jo tutkimuksen suunnitteluvaiheessa otetaan huomioon responsiivisuus. Näin vastaaja voi itse valita laitetyypin, jolla tutkimukseen vastaa – ja lomake muokkautuu optimimuotoon käytetyn laitteen mukaan.

Vaikka mobiilitutkimuksen merkitys lisääntyy, se ei uhkaa nykymuotoista haastattelututkimusta, Joni Vallenius vakuuttaa. – Henkilökohtainen vuorovaikutus pitää pintansa, varsinkin sellaisissa tutkimuksissa, joissa edellytetään pitkää kysymyspatteristoa ja haastattelijan ammattitaitoa. Silti on hyvä havaita, että mobiilitutkimuksen suurin muutos on jo ovella.

Mitä mieltä panelistit ovat mobiilitutkimuksesta?

”Se on ihan ok, ei vie liikaa aikaa eikä energiaa. Minulla ei ole tietokonetta, joten käytän vastaamisessa iPadia ja kännykkää. Työmatkani kestää noin tunnin, joten osallistun tutkimuksiin mieluiten julkisissa kulkuneuvoissa aamulla tai töiden jälkeen.”
Helena Kokko

”Vastaan mobiilisti tabletilla joko kotona tai toimistolla. Käytän myös tietokonetta, sen etuja ovat nopeus ja tehokkuus lähinnä näppäimistön ja hiiren vuoksi. Puhelinnäyttö on mielestäni ahdas. Sopivin hetki tutkimukseen osallistumiselle on television mainostauko.”
Tommy Svens

Mitä mieltä sinä olet?

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *