Gallup Forum

Kirjaudu sisään

Älypuhelimet löysivät nopeasti tiensä suomalaisten sydämiin. Varsinkin netin käytön siirtyminen mobiiliin on silmin nähtävissä: jo 70 prosentilla suomalaisista on älypuhelin, ja joka kolmas sanoo, ettei voisi enää elää ilman sitä. Mobiilinetin räjähdysmäinen yleistyminen muuttaa tehokkaasti digitaalista mediankäyttöä ja kauppaa, mutta samalla se muokkaa asenteita. Elämässä korostuvat yksilöllisyys ja jatkuva saatavilla oleminen.

– Monipuolisuus ja käytön helppous on vienyt älypuhelimet suoraan ihmisten sydämiin. Kuvien jakamisesta, sosiaalisesta mediasta ja viestipalveluiden käytöstä on tullut varsinkin alle 34-vuotiaiden ikäryhmässä tärkein väylä pitää yhteyttä ystäväpiiriin. Älypuhelin mahdollistaa elämäntyylin, jossa kaikki tietous, kontaktit ja viihdykkeet ovat koko ajan saatavilla, sanoo TNS Gallupin asiakkuusjohtaja Tarja Pentilä. Suomalaiset ovat muuhun maailmaan verrattuna edelläkävijöitä digitaalisessa teknologiassa, mutta eivät sisällöntuottajina. – Tyypillistä on jakaa muiden tuottamaa sisältöä eteenpäin sen sijaan, että sitä tehtäisiin itse.

Digitaalisuus jakaa suomalaisia

Digitaalisen kehityksen taustalla ovat asennemuutokset ja uuden teknologian tarjoamat mahdollisuudet. – TNS Monitor -tutkimuksen mukaan digitaalisuus ja asennemuutos ruokkivat toinen toisiaan. Halutaan yhä enemmän yksilöllisyyttä ja erottautumista, mitä median käytön murros vahvistaa. Omaan elämään liittyvät sisällöt kiinnostavat aiempaa enemmän, ja yksityishenkilöiden lähettämät viestit valtaavat alaa perinteiseltä sisällöntuotannolta.

Kaikki kuluttajat eivät kuitenkaan ole samalla viivalla. Meillä on pieni edelläkävijöiden joukko, joka seuraa aktiivisesti uusia laitteita ja palveluita, ja kertoo niistä usein muille. Nopeasti asioita omaksuvia ja innokkaita on jo viidennes, ja uteliaana kehitystä seuraavia tarkkailijoita on reilu kolmasosa. Sen sijaan joka kolmas suomalainen on edelleen varovainen, passiivinen tai välinpitämätön uusia digitaalisia keksintöjä kohtaan.

Ero aktiivisten ja passiivisten digikäyttäjien välillä on suuri. Edelläkävijöiden elämässä mobiiliudella on vahva rooli kaikessa toiminnassa. Silti keskitien kulkijat eli tarkkailijat ovat se ryhmä, joka ratkaisee, miten laajasti ja nopeasti eri palvelut leviävät. – Tarkkailijat ovat jo vahvasti siirtämässä mediankäyttöään digiin, ja olettavat myös brändien olevan netissä. Kun heidät saa omaksumaan uudet tavat, silloin saadaan suuri massa liikkeelle.

Muutos etenee mediasta kauppaan

Digitaalisuus on tähän saakka muuttanut eniten mediakäyttöä. – Se, mikä vielä hetki sitten oli tuttua vain edelläkävijöille, on nyt arkipäivää lähes puolelle kansasta. Älypuhelimella tai tabletilla selaillaan uutisotsikoita päivittäin, ja väestötasolla mobiililaite on joka viidennen suomalaisen tärkein mediakanava, sanoo Tarja Pentilä.

Kaupassa mobiilin tuomat mahdollisuudet ovat vasta orastavalla tasolla. Tyypillisesti mobiilia käytetään ostosten teon tukena, kuten lisätietojen etsimiseen sekä saatavuuden tai hinnan tarkistamiseen muissa kaupoissa. Kännykällä myös otetaan tuotteista kuvia, joiden tarkoituksena on toimia muistilistana myöhempää ostamista varten. Kuvaa voi käyttää myös mielipiteen kysymiseen makutuomareilta, tai sitä jaetaan vinkkinä muille.

Kivijalkamyymälöiden kauppiaat pelkäävät, että he tarjoavat kuluttajille pelkän sovituskopin, ja tuotteet ostetaan verkkokaupasta. TNS Gallupin tutkimuspäällikkö Nina Frosteruksen mukaan tämä on melko harvinaista, mutta sitä esiintyy. – Hintavertailu tai tiedon hakeminen tuotteesta ei aina ole negatiivinen asia. Usein käy niin, että kuluttajat myös ostavat tuotteen siitä kaupasta, josta olivat aikoneetkin. Ostoshetken onnistumiseen vaikuttavat valikoima, helppous ja nopeus, mutta myös elämyksellisyys ja palvelu.

Käytätkö sinä mobiililaitetta ostamisen tukena?

Tulokset

Loading ... Loading ...

Alkuperäinen teksti: Susanna Heikkinen, TNS Gallup sidosryhmälehti Precision Growth 1/2015

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *