Gallup Forum

Kirjaudu sisään

Ihmiset käyttävät sosiaalisen median palveluita erilaisiin tarkoituksiin. LinkedInin ja TNS:n maailmanlaajuinen tutkimus paljastaa, miten sosiaalisen median käyttö työ- ja henkilökohtaisiin tarkoituksiin eroavat toisistaan.

Se, käyttääkö henkilö sosiaalista mediaa työssään vai sen ulkopuolella, vaikuttaa dramaattisesti esimerkiksi tunteisiin, joita sosiaalisen median käytöstä haetaan tai saadaan. Siinä missä henkilökohtaiseen elämään liittyvät sosiaalisen median kanavat yhdistetään yleensä hauskanpitoon, ajanviettoon ja muisteluun, ammattikäytössä sosiaalisessa mediassa pyritään saavutuksiin, menestykseen sekä omien ammatillisten haaveiden ruokkimiseen ja saavuttamiseen.

      ”Henkilökohtaiset sosiaalisen median kanavat ovat vanhoille koulukavereille.
      Vanhoille, hyville muistoille… Juhlille!”

Miksi ihmiset sitten käyttävät sosiaalista mediaa eri tarkoituksiin? Henkilökohtaisessa elämässä suosituin tarkoitus on seurustella muiden kanssa. Lisäksi ihmiset haluavat pysyä yhteydessä ystäviin, viihdyttää itseään ja kuluttaa aikaa. Ammattikäytössä sen sijaan suurin syy on ylläpitää ja huoltaa omaa ammatillista identiteettiä. Sen lisäksi sosiaalista mediaa käytetään hyödyllisten kontaktien muodostamiseen, mahdollisuuksien etsimiseen ja yhteydenpitoon.

      ”Kun käytän sosiaalista mediaa työssäni, käytän sitä nimenomaan
      sellaisen tiedon etsimiseen, että voisin tehdä työni paremmin.”

Ihmiset ovat sosiaalisessa mediassa yleensä myös löytääkseen tietoa. Minkälaista tietoa ihmiset sitten odottavat löytävänsä? Henkilökohtaisessa elämässä eniten odotetaan sisältöä siitä, mitä perheenjäsenille ja ystäville kuuluu. Toisaalta ihmiset haluavat myös löytää julkaisuja aiheista, jotka heitä itseään kiinnostavat, kuten vaikkapa harrastuksista. Myös viihteellinen sisältö on tärkeä osa sosiaalista mediaa. Työkäytössä puolestaan tärkeintä on omaan uraan liittyvien aiheiden seuraaminen, erilaisten brändien tarkkailu sekä yleisesti maailmalla ja yhteiskunnassa tapahtuvien asioiden seuranta.

Käytätkö sinä sosiaalista mediaa työssäsi, sen ulkopuolella vai kenties sekä että?

Lähde: TNS Pinterest Infographics

2 Comments

  1. Kohonen Kirsti · 24.06.2015 at 19:00 · Vastaa

    En ole kovin paljon kiinnostunut somesta

  2. Kohonen Kirsti · 24.06.2015 at 19:02 · Vastaa

    kyllästyn helposti

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *