Gallup Forum

Kirjaudu sisään

Kesälomat päättyvät, koulut alkavat ja lapsiperheiden aikataulutettu arki pyörähtää käyntiin. Noin puolet kouluikäisten lasten vanhemmista on mielellään mukana lastensa harrastuksissa. Harrastuksiin kuskatessa ja urheiluseuran kahviota pyörittäessä hurahtaa vanhemmilta tunti jos toinenkin. Onneksi kaupoissa on tarjolla myös valmisruokia, jotka sopivat lapsiperheen arkeen.

Toive arjen helpottamisesta on yhteinen tekijä lapsiperheille lasten iästä riippumatta. Pikkulasten vanhemmat kaipaavat muita useammin arkeensa hyvää unta, lepoa ja omaa aikaa. Kouluikäisten lasten vanhemmat taas kaipaavat kotikeskeiseen elämäänsä huolettomuutta ja kiireettömyyttä. Lasten lähestyessä täysi-ikäisyyttä alkavat luovuus ja kulttuuri kiinnostaa aiempaa enemmän.

Kolmasosa kouluikäisten lasten vanhemmista on ehdottomasti sitä mieltä, että ateriat ovat tärkeimpiä perheen yhdessäolohetkiä. Arkirumba kuitenkin varmistaa sen, että aina ei koko perhe kokoonnukaan illallispöydän äärelle. Arjen kiireestä kertoo, että koululaisten kodeissa tulee säännöllisesti syötyä uudelleen lämmitettyä kotiruokaa.

Kouluikäisten vanhemmat eivät vietä kovinkaan paljon aikaa keittiössä innostuneesti kokkaillen. Kiireisen arjen vuoksi ei oikein ehditä kiinnostua ruokakeskusteluista tai uusista ruokatrendeistä. Muita suomalaisia useammin he laittavat ruokaa puolivalmisteista hyödyntäen esimerkiksi ateriakastikkeita tai valmiiksi marinoitua lihaa. Onneksi myös kaupan valmisruokatarjonta on riittävä, tätä mieltä on nimittäin kaksi kolmesta kouluikäisten vanhemmasta. Tosin lapset myös houkuttelevat mukaansa pikaruokapaikkoihin.

Kaupassakäynti on joka viidennen kouluikäisen lapsen vanhemman mielestä vain ja ainoastaan välttämätön paha. Aina ei jakseta lukea huolellisesti elintarvikkeiden tuoteselosteitakaan. Kaupassa kiinnitetään ensisijaisesti huomiota ruoan hinta-laatusuhteeseen sekä siihen, että se kelpaa kaikille perheenjäsenille. Halpa hinta on selvästi pienempi tekijä kuin väestöllä keskimäärin. Vaikka luomuruuan arvostus on tyypillisempää pienempien lasten vanhemmille, pitävät kouluikäistenkin vanhemmat lähiruokaa ja kotimaisuutta arvossaan. He voisivat teoriassa jopa liittyä paikalliseen ruokarinkiin, joka ostaa lähiruokaa suoraan tuottajilta.

Mikä on sinun niksisi kiireisen arjen helpottamiseen?

Lähde: TNS Monitor Ruoka 2015
Teksti: Nina Frosterus, etunimi.sukunimi@tnsglobal.com

TNS Monitor -tutkimuskokonaisuus on syväluotaus käyttäytymisen ajureihin, kuluttamisen & vapaa-ajan trendeihin sekä omaan toimialaan. Uniikeilla työkaluilla päästään kiinni asenteisiin ja isoihin muutossuuntiin, sekä luodaan ehyt tarina siitä, mihin suuntaan suomalaiset nyt kulkevat. TNS Monitorin yritykselle räätälöidyt ilmiöraportit – Suomi, Ruoka ja Media – ovat saatavilla elo-syyskuussa.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *