Gallup Forum

Kirjaudu sisään

Tämän päivän nuoret eli Z-sukupolvi eroaa vanhemmista ikäluokista siinä, että he ovat kasvaneet tekniikan ympäröimänä. Sanotaan, että he ovat niin tottuneita elektroniikkaan, että heitä on kovin vaikea yllättää millään uudella. Nuorten median käytölle tunnusomaista on internetin ja mobiilinetin monipuolinen hyödyntäminen. Tämän myötä median käyttötavat ja ajankäyttökin eroavat selvästi vanhemmasta väestöstä.

Vuoden 1995 jälkeen syntyneellä Z-sukupolvella on aina ollut internet läsnä arjessaan. Heidän kuukausitasolla yleisimmin käyttämänsä mediat ovatkin internet ja mobiili-internet. Vaikka Z-sukupolvea edustavat nuoret lukevat muita suomalaisia vähemmän painettuja sanomalehtiä ja aikakauslehtiä, he vierailevat toistuvasti lehtien verkkosivuilla. Jopa niin paljon, että lehtien verkkosivut ovat heidän kolmanneksi yleisimmin käyttämä mediaryhmä.

Netin käyttö on kutakuinkin yhtä yleistä kaikissa ikäluokissa. Erona on, miten suuren painoarvon se saa päivittäisessä mediakäytössä. Netin merkitys mediana kasvaa, mitä nuoremmasta henkilöstä on kyse. Vielä 50-60-vuotiaiden suomalaisten keskuudessa on yleisempää katsoa televisiota tai lukea lehtiä kuin surffailla netissä. Mutta jo X-sukupolven edustajilla, eli vuosina 1964-79 syntyneillä, internet nousee kuukausitasolla yleisimmin käytetyksi mediaksi.

Nuorimmat, eli Z- ja Y-sukupolven edustajat käyttävät nettiä eniten ja ovat muita tiiviimmin netissä kiinni koko päivän. Näiden kahden ikäluokan netin käytössä on erona, että Z-sukupolven nuoret ovat ylivoimaisia mobiilinetin käyttäjiä. He hakevat mobiilinetin kautta erityisesti kiinnostavaa ääni- ja videosisältöä. Mobiilinetin käyttö on kasvanut voimakkaasti koko väestössä viime vuosien aikana, mutta kaikkein voimakkaimmin se on lisääntynyt juuri nuorissa.

Televisio on pitänyt jonkinlaisen otteen Z-sukupolvesta. Se on selvästi heidän käytetyimpien medioidensa joukossa, vaikka he eivät tv:tä katsokaan yhtä paljon kuin vanhemmat suomalaiset. Kaikki netti-tv-kanavat Yle Areenaa lukuun ottamatta ovat kuitenkin erittäin aktiivisessa käytössä. Perinteistä radiota Z-sukupolvi ei kummemmin käytä. Kaupalliset radiokanavat pärjäävät huomattavasti paremmin Y- ja etenkin X-sukupolven keskuudessa. Nettiradio, ääni- ja videotallenteet sekä elokuvateatterit ovat enemmän Z-sukupolven makuun.

Mitä mediaa sinä käytät mieluiten?

Teksti: Nina Frosterus, etunimi.sukunimi@tnsglobal.com

Tarkempaa tietoa suomalaisten mediankäytöstä tarjoaa TNS Atlas. TNS Gallupin ainutlaatuinen TNS Atlas -tietopankki yhdistää kuluttajat, mediat ja brändit. Tämä tarjoaa monipuoliset mahdollisuudet peilata suomalaisia kohderyhmiä ja antaa avaimet muutoksen ymmärtämiseen sekä markkinointiviestinnän tehostamiseen. TNS Atlas 2015 puolivuotisaineisto valmistuu syys-lokakuun vaihteessa.

Käytetty sukupolviluokittelu: Z syntynyt 1995 jälkeen, Y syntynyt 1980-1995, X syntynyt 1964-1979.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *