Gallup Forum

Kirjaudu sisään

TNS Gallup tutki nyt ensimmäistä kertaa vuosittaisessa yritysten maine- ja vastuullisuustutkimuksessa myös terveyspalveluja tarjoavia yrityksiä. Hieman yllättäen koko aineiston mainevertailussa top 10 -listalle nousi jopa neljä terveyspalveluyritystä: turkulainen Sairaala Neo, Diacor, Koskiklinikka sekä Dextra.

Terveyspalveluita tarjoaville yrityksille annettiin kautta linjan hyviä arvioita myös vastuullisuuteen liittyvissä kysymyksissä. Kriittisimpiä kuluttajat olivat yritysten avoimuuden ja rehellisyyden suhteen: niissä nähtiin parantamisen varaa sekä toiminnassa että tiedottamisessa. Julkiset terveyspalvelut nähtiin maineeltaan selvästi yksityisiä heikoimpana. Terveyspalveluyritysten ei vielä nähdä osallistuvan suomalaisen yhteiskunnan kehittämiseen, mutta tuleva terveyspalvelu-uudistus muuttanee tilannetta vaikuttaen yritysten toimintaan ja siten myös kuluttajien näkemyksiin.

Muuten mainevertailun kärkeen nousi vahvoja kotimaisia brändejä, kuten monena vuonna aikaisemminkin.

TOP MAINE 2015
1. Fazer
2. Paulig
3. Veikkaus
4. Sairaala Neo
5. Alko
6. Koskiklinikka
7. OP, Diacor
8. Snellman, Dextra
9. Hartwall
10. Valio

Mikä suomalainen yritys sinun mielestäsi on erittäin ansioitunut maine- ja vastuullisuuskysymyksissä?

TNS Gallupin vuosittainen tutkimus suomalaisten käsityksistä yritysten maineesta ja vastuullisuudesta kattoi tänä vuonna 58 Suomessa toimivaa yritystä kuudessa viiteryhmässä: elintarvike, finanssi, kauppa, palvelu, terveydenhuoltopalveluyritykset (mukaan lukien julkiset terveyspalvelut) sekä liikenneasemaketjut. Tutkimukseen vastasi yli 6000 suomalaista elo-syyskuussa, yritysarviointeja annettiin yhteensä 20 000. Yksi tämän vuoden keskeisin havainto on, että vastuullisuuden liittyvien asioiden merkitys maineen rakentajana on nyt selvästi vahvistunut. Suomalaiset ovat maininneet vastuullisuustekijät tärkeiksi jo pitkään, mutta nyt näiden nähdään korreloivan vahvasti myös yrityksen mitatun maineen kanssa. TNS Gallup jatkaa vastuullisuusteeman analysointia laajan aineistonsa pohjalta ja julkaisee lisää tuloksia helmikuussa 2016.

Teksti: Inka Lemmetyinen ja Heidi Vuorenvirta (etunimi.sukunimi@tnsglobal.com)

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *