Gallup Forum

Kirjaudu sisään

Hintatietoisena ja vaatimattomana pidetty suomalainen on muuttumassa itsetietoisemmaksi erottautujaksi. Oman ulkonäön korostaminen ja omien arvojen esiintuominen on aiempaa selvästi hyväksyttävämpää ja yleisempää.

Tasaisen elämän arvostaminen on leimannut suomalaisten asennemaailmaa jo pitkään ja varovaisuus on näkynyt myös kuluttamisessa; säästetään varmuuden vuoksi ”pahan päivän varalle”. Asenteissa on kuitenkin tapahtunut selvää muutosta ja se heijastuu muun muassa suhtautumisessa omaan ulkonäköön ja hyvinvointiin, kuluttamiseen ja mediakäyttöön.

Muutokset liittyvät yhä suurempaan haluun olla yksilöllinen. Muiden silmissä halutaan esiintyä edukseen ja erottua positiivisella tavalla massasta. Omaa uniikkia viestiä tuodaan esille esimerkiksi pukeutumisessa ja kulutustottumuksissa, ja nykyisin halutaankin yhä useammin näyttäytyä jonakin muuna kuin massatuotteiden kuluttajana.

Mutta ymmärtävätkö brändit tämän? Brändeiltä toivotaan yhä enemmän vastuullisuutta sekä viestejä, jotka osuvat yhteen kuluttajan oman tyylin ja arvomaailman kanssa.

Millainen kuluttaja sinä olet?

Alkuperäinen teksti: Nina Frosterus

TNS Mindiin kuuluva TNS Monitor -tutkimuskokonaisuus analysoi muutosta ajavia ilmiöitä ja niiden taustalla vaikuttavia asenteita.

2 Comments

  1. Aulis Harju · 12.09.2016 at 13:36 · Vastaa

    Harkitseva ja varsin säästeliäs. Ikä lienee opettanut! Yleensä tarpeelliseen on viisasta satsata.

    • Valtteri Pokela · 27.09.2016 at 10:47 · Vastaa

      Hei Aulis, kiitos kommentista! Harkitsevaisuus kuluttamisessa on hieno juttu. Se on taloudellisesti järkevää, mutta myös ekologista! Vanha sanonta ”köyhällä ei ole varaa halpaan” pitää mielestäni edelleen paikkansa. Itsekin satsaan mielelläni asioihin, jotka kestävät ja säilyttävät arvonsa, kuin huonolaatuisiin, halpoihin tuotteisiin.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *