Gallup Forum

Kirjaudu sisään

Automerkkien arvostusta tutkittaessa Mercedes-Benz kaappasi selkeän ykköspaikan ja muut kestosuosikit Volvo, BMW, Audi ja Toyota viihtyivät myös kärkikahinoissa. Skodasta on tullut nyt varteenotettava kärkiryhmän haastaja mahtavalla 11 pisteen nousulla verrattuna vuoden takaiseen tilanteeseen.

Japanilaiset Honda, Nissan ja Mazda liikkuvat tilaston keskipaikkeilla Fordin ja Volkswagenin kanssa. Nissan nousi selvästi kahdeksalla pisteellä Volkswagen pudotessa kuusi pistettä. Hankalan vuoden jälkeen Volkswagenin pudotus olisi saattanut olla suurempikin. Seuraavaan kastiin kuuluvat korealaiset Kia ja Hyundai, joiden haastajina ovat ranskalaiset Peugeot, Citroën ja Renault sekä Seat, Mitsubishi ja Opel. Citroën erottautuu tästä ryhmästä edukseen päätähuimaavalla 24 pisteen nousulla.

Autoilijoiden mielipiteet eri automerkkejä kohtaan muovautuvat pitkän ajan kuluessa ja ne pohjautuvat omiin, suoriin ja epäsuoriin kokemuksiin. Siksi automerkin maine muuttuu hyvin hitaasti. Automarkkinoiden piristyminen näyttäisi kuitenkin vaikuttaneen autoilijoiden asenteisiin, sillä mielikuvat kärkijoukon ja heikoimpien automerkkien välillä ovat kaventuneet viime aikoina.

Maine ja brändi luovat huomattavaa arvoa automarkkinoilla. Erityisesti kaikkein myydyimmässä kilpailuryhmässä maine on ratkaisevassa roolissa kuluttajien ostospäätöksissä.

Mitä automerkkejä sinä arvostat eniten?

Alkuperäinen teksti: Jouni Tuominen

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *