Gallup Forum

Kirjaudu sisään

Vaikka sosiaalinen media jatkaa alati kiihtyvää kasvuaan, osa kuluttajista välttelee brändejä netissä, osoittaa Kantar TNS:n tuore tutkimus. Maailmanlaajuisesti 26 prosenttia kuluttajista yrittää tietoisesti välttää yritysten ja brändien mainontaa tai postauksia sosiaalisessa mediassa.

Brändien vieroksunta yleisintä Pohjoismaissa

Sosiaalisen median käytöstä löytyy mielenkiintoisia maantieteellisiä eroja. Suomessa 49 prosenttia kuluttajista sanoo välttelevänsä aktiivisesti brändisisältöjä netissä ja Ruotsissa ja Tanskassa brändejä vierastaa vieläkin useampi, jopa 57 prosenttia kuluttajista.

Brändit joutuvat tekemään kaikkensa saadakseen kuluttajat sitoutumaan niihin. Moni kokee, että brändien läsnäolo sosiaalisessa mediassa on häiritsevän aktiivista ja jopa 34 prosentilla on tunne, että nettimainonta ”seuraa” heitä kaiken aikaa.

Kantar TNS:n tutkimus tunnistaa tunnettujen henkilöiden vaikutuksen kuluttajien brändimielipiteisiin. Kaksi viidestä 16-24-vuotiaasta sanoo luottavansa enemmän kommentointiin brändeistä netissä kuin ”virallisiin” lähteisiin, kuten yritysten nettisivuihin. Suomessa ja muissa Pohjoismaissa osuus on selvästi pienempi.

Kuluttajat etsivät hetkessä kiinni olevia sisältöjä – Snapchatin ja Instagramin käyttö kasvaa

Kuvapalvelu Instagramin ja videopalvelu Snapchatin suosio on viimeisten kahden vuoden aikana noussut huimasti kun kuluttajat etsivät aitoja, henkilökohtaisia ja hetkessä kiinni olevia sisältöjä. Maailmanlaajuisesti noin neljännes (23 %) netinkäyttäjistä on nykyisin Snapchatissä kun vuonna 2014 vastaava luku oli 12 prosenttia. Niin ikään Instagramin suosio on kasvanut huimasti – maailmanlaajuisesti käyttäjien määrä on noussut kahdessa vuodessa 24 prosentista 42 prosenttiin.

Nuoret ovat sosiaalisessa mediassa edelläkävijöitä. Lähes puolet Snapchatin kuukausikäyttäjistä maailmanlaajuisesti on 16-24-vuotiaita ja Suomessa nuoret dominoivat Snapchatia vielä globaalia keskiarvoakin selvemmin. Some-palveluiden käyttäjien keski-ikä on kuitenkin kasvussa, kun yhä useampi iäkkäämpi omaksuu palvelut. Esimerkiksi Instagramia käyttää jo yksi viidestä 55-65-vuotiaasta netin käyttäjästä globaalisti.

Kuulutko sinä brändien välttelijöihin?

Alkuperäinen teksti: Nina Frosterus

Connected Life on globaali tutkimus digitaalisista asenteista ja käyttäytymisestä. Tutkimukseen haastateltiin 70 000 internetkäyttäjää 57 maasta. Tutkimus toteutettiin 13.6.-15.8.2016, kohderyhmänä 16-65-vuotiaat netin käyttäjät. Suomessa tutkimukseen vastasi 1008 henkilöä.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *