Gallup Forum

Kirjaudu sisään

Saksalaiset premium-merkit ja Volvo ovat perinteisesti valloittaneet tutkimuksen kärkisijat. Pari vuotta sitten Toyota murtautui kärkijoukkoon, ja nyt Škoda on rynnistämässä mukaan toden teolla. Škodan hurja nousu ei varmasti tullut kenellekään autoalaa seuraavalle yllätyksenä, onhan mallisto kuulunut suomalaisten suosikkeihin jo vuosia.

Škodan ohella Seatin ja Volkswagenin maine on merkittävästi parantunut vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna. Volkswagenin osalta näyttäisikin, että edellisten vuosien kohut on nyt lopullisesti kuopattu. Kokonaismaineen kannalta erittäin tärkeä luottamus merkkiä kohtaan näyttäisi palanneen.

Lähes kaikkien automerkkien maine Suomessa on noussut jo useamman vuoden peräkkäin. Näin kertoo Kantar TNS:n ”Automerkkien maine -tutkimus”, joka on vuodesta 2013 tutkinut kansalaisten suhtautumista eri automerkkeihin.

Maineen nousu voi olla osoitus kuluttajien vahvistuvasta uskosta talouteen, sillä suhtautuminen ostamiseen, markkinointiin ja mainontaan on positiivisempaa, kun uskoa tulevaisuuteen löytyy. Tämä pätee varsinkin kalliista tuotteista puhuttaessa.

Mainetutkimus ei selvitä auton omistajien tyytyväisyyttä itse tuotteeseen, eikä kerro automerkkien laadusta tai ominaisuuksista. Tutkimus määrittää kunkin automerkin aseman suomalaisten ajatuksissa. Vaikka hinta, ylläpitokustannukset ja hyvitys vaihtoautosta vaikuttavat auton ostajien päätöksenteossa, hyvämaineisia autoja myydään helpommin ja enemmän.

Mikä tekee autosta hyvämaineisen sinun mielestäsi?

1 Comment

  1. Matti Manninen · 07.09.2018 at 21:26 · Vastaa

    Luottettavuus ja soveltuvuus Suomen monenlaisiin sääolosuhteisiin.

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *