Gallup Forum

Kirjaudu sisään

Suomalaisen mediapäivä on lähes kahdeksan tuntia. Mediapäivän minuutteja lisää eri medioiden samanaikainen käyttö. Lisäksi etenkin radiota, mutta myös televisiota käytetään taustalla täydentämässä äänimaailmaa vaikkapa autossa tai kotiaskareita tahdittamassa.

Ajankäytöllisesti katsottuna suurin mediaryhmä on televisio, jonka sisältöjen parissa kuluu noin kolmannes mediapäivästä. Television katselu on suosittua iästä riippumatta. Myös 15-24-vuotiaat, joiden usein ajatellaan eroavan mediakäytössään muista, katsovat televisio- ja videosisältöjä lähes minuutilleen yhtä paljon kuin väestö keskimäärin. Television suosiota edistää sen sisältöjen levittäytyminen verkkoon ja katselun siirtyminen yhä voimakkaammin mobiililaitteisiin.

Netin sivustot ja palvelut syövät yhteensä melkein puolet suomalaisten päivittäisestä mediankäyttöajasta. Toki ikäryhmien väliset erot ovat suuria nuorempien ollessa vahvasti läsnä digimaailmassa ja varttuneempien analogisessa mediamaailmassa. Esimerkiksi 15-24-vuotiaat viettävät 19 prosenttia mediapäivästään sosiaalisessa mediassa, kun taas 60-74-vuotiaiden mediapäivästä some lohkaisee 7 prosenttia.

Vahvoista massamedioista on yhä voimakkaammin siirrytty kohti jokaisen omaa, juuri itselle sopivaa mediaa.

Mitä medioita sinä käytät?

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *